10/11/2021

40 års jubilæum

EICO fejrer 40-års jubilæum i år og kan se tilbage på en fantastisk udviklingsrejse. En rejse der i allerhøjeste grad har været spændende for både de medarbejdere og kunder, der har været med på ”raketfarten”.

EICO CEO Michael Jacobsen

EICO, en af Danmarks førende distributører af hvidevarer og markedsledende inden for emhætter, går nu for alvor ind i de voksnes rækker. Virksomhedens ”dåbsattest” viser 40 runde år, og er en begivenhed, som har været vigtig for virksomheden at markere og fejre – for meget er sket siden Erik og Inge-Lis Lund stiftede EICO i 1981 efter en inspirationstur til Italien.

- Når man rammer et af de skarpe hjørner, er det meget naturligt, at man får lidt tanker og refleksioner omkring både det, der har ”været” – og det, som skal ”komme”. Vores 40-års jubilæum har givet både mig og medarbejderne i EICO en mulighed for at fejre den fantastiske rejse, vi har været på sammen. Det er bekræftende at tænke på, at vi er gået fra at være en mindre iværksættervirksomhed til at blive en professionel B2B-virksomhed med en trecifret millionomsætning på de nordiske markeder i løbet af disse år. At virksomheden er dér, den er i dag, er ikke en tilfældig udvikling, men resultatet af en målrettet strategisk indsats. Alt sammen hjulpet godt på vej af EICOs medarbejdere, den stærke virksomhedskultur og de gode værdier, udtaler Michael Jacobsen, der har været CEO i EICO siden 2015.

Tidslinie - EICO

Året 2011 markerer et skel

For Michael Jacobsen står især året 2011 skarpt i virksomhedens historie og udvikling, da EICO tog det endelige skridt hen mod at blive en markedsledende aktør.

- De første 30 år opbyggede EICO et særdeles sundt og solidt fundament i forhold til den mulighed, vi fik i 2011, hvor EICO blev solgt som led i et generationsskifte. Året markerer et skel i vores udvikling og de seneste ti år har vi haft en omsætningsvækst på intet mindre end 400 procent, og antallet af medarbejdere er mere end fordoblet. Vi er blevet en større, mere professionaliseret organisation, der kontinuerligt har udviklet vores produktsortiment og samtidig fået raketfart på vores nordiske ambitioner med aktiviteter i samtlige disse lande, siger EICO-chefen.

At EICO har fået opbygget en større muskel, i både administrativ og salgsmæssig henseende, har også haft positive afledte konsekvenser.

- Det er den traditionelle historie om snebolden, der ruller ned ad bakken og efterhånden bliver større og større. Hos mange af vores samarbejdspartnere, både på indkøbs- og kundesiden, kan der drages fordel af en større volumen. Og optimerer vi vores forretning, får det værdi for vores kunder. EICO ønsker at være totalleverandør af ”hele hvidevare-pakken”, med både emhætter, vinkøleskabe og samtlige hvidevareprodukter. Det gør os mere attraktive for de store aktører, som dermed kan forholde sig til én leverandør, der har ”det hele” – og er til stede på samtlige nordiske markeder. Der er slet ikke tvivl om, at ”sneboldeffekten” har boostet vores udvikling.

Fortsat vækst

Tidligere i jubilæumsåret præsenterede EICO det bedste regnskabsresultat nogensinde og udviklingen ser ud til at fortsætte.

-  Kigger jeg dybere i krystalkuglen, forudser jeg, at vi over den kommende tiårsperiode mindst kommer til at fordoble vores omsætning og opleve en markant øgning i antal ansatte. Vi har blot set toppen af isbjerget med hensyn til både vinkøleskabene fra Vestfrost, de særlige aspiration hobs og den komplette hvidevarepakke, vi netop har lanceret fra Vestfrost. Netop hvidevarepakken er et nyt forretningsområde, hvor vi kommer til at positionere os endnu stærkere fremadrettet – ikke mindst som partner til aftaler på projektmarkedet, siger han.

Produktstolthed og ambitioner

Omdrejningspunktet for EICO har gennem alle tider været at tilbyde en produktportefølje med kvalitetsprodukter, der har lang holdbarhed, høj effektivitet samt lave driftsomkostninger – i et tidssvarende elegant design.

- Vi er ambitiøse i forhold til at være på forkant med udviklingen og mener selv at fx de wirehængte emhætter, de kogepladeintegrerede emhætter og vores relativt nye produktportefølje af Vestfrost-vinkøleskabe er gode eksempler herpå, forklarer Michael Jacobsen og fortsætter:

- De kommende år vil vi arbejde målrettet for kontinuerligt at udvikle og udvide vores produktgrupper, således at vi bliver en endnu mere attraktiv partner i business-to-business-markedet.

Vestfrost vinkøleskabe EICO

Corona udsatte festen

Som for så mange andre virksomheder og privatpersoner, har COVID-19 sat en stopper for de store festligheder i EICO – indtil nu.

- Halvandet år med restriktioner, har naturligvis også påvirket os. Vi havde håbet at kunne invitere kunder, samarbejdspartnere, venner af huset og medarbejdere i alle nordiske lande til en storslået reception i sommers. Den plan måtte vi dog opgive og blot holde et mindre arrangement internt. Her i september kunne vi dog igen trykke på den store festknap og invitere samtlige ansatte på weekendtur til København. Det glæder mig usigeligt, at vi fik lov til at fejre den fantastiske rejse, vi har haft sammen – og som jo kun lige er begyndt, slutter Michael Jacobsen.

EICO 40 års jubilæum